mandag 27. februar 2012

Vann

I dag hadde vi et læringsoppdrag som gikk ut på å jobbe med vann. Det var det sammme hva bildene inneholdt så lenge vann var brukt på en eller annen måte. Vannet kunne være frosset, damp, is, rennende eller stillestående.
Ideen min var å ta bilder av vann i gjenspeilinger og i dråper.

 Her var ideen å fange de små dråpene som satt på en stor sølvkule i Sandvedparken. I bakgrunnen ser man bakken med blader som har fallt av trærne. Dette skaper en stemning av at det er høst. Landskapet gjenspeiler seg også i kulen, noe som binder bildet sammen. I forgrunnen finner vi altså denne kulen med dråpene i fokus, i bakgrunnen er det landskap. Lyset er naturlig og skaper en mild steming til bildet. 

På dette bildet prøvde jeg egentlig bare ut det som jeg gikk glipp av sist gang. Lukkertid. Jeg ville vise at vannet beveger på seg, og dermed skrudde jeg opp lukkertiden. Det jeg liker best med dette bildet er forskjellen mellom det vannet som renner fort, og det som renner sakte. Det var denne effekten jeg prøvde å vise med bildet. Jeg liker kontrasten mellom det "myke" vannet og de harde betongkantene. En annen ting jeg liker med bildet er alle de interesange organiske formene som dukker opp i vannet. Lyset er naturlig og gir en gjenspeilelse i vannet. Det gjør at elven får en romvirkning. 

Her ville jeg ta bilde av dråpene på bladet. Jeg synes det var fint når du ser lyset skinne på dråpene å bli  reflektert. Grønnfargen på bladet, som forøvrig er et rododendronblad, fikk mange ulike nyanser. Lyset er naturlig, og faller mest i bakre del av bildet. 

Her var ideen å fange gjenspeilingene av et stort tre i vannet. Jeg liker veldig godt fargene på dette bildet. De er en blanding av bunnen på elven, den overskyete himmelen og skyggen fra treet. Det indirekte lyset gjør at treet kommer fram fra bakgrunnen som er skyene. 

Her har jeg tatt bilde av en pytt som lå på terassen min. Du kan se borene med sprekkene mellom. Speilingen er av en plante som vokser opp bak en mur. I dette bildet liker jeg best kontrasten mellom de mørke plankene og den lyse bakgrunnen i himmelen. De tynne lekre linjene gir også en elegant effekt. Lyset her er naturlig og indirekte. Det er siden det kommer gjennom skyene som lager en fin dempende stemning. 


Jeg synes det var greit å jobbe med oppgaven. Fikk litt dårlig tid til å ta bilder, så de gode ideene kom ikke helt fram. Alt i alt er jeg sånn passe fornøyd emd resultatet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar