mandag 5. mars 2012

Fem kategorier // Ti foto

Nå er det tid for den første vurderingen min! Jeg har valgt ut ti bilder i ulike kategorier. Alle bildene er tatt med Olympus Pen e-P1. Se og nyt!

Kategori // Vann

Her var ideen å fange naturen gjennom en speiling i vannet. Vann er det alle planter livnærer seg på, så det var naturlig at det var en plante som ble gjenspeilet. Kontrasten mellom de stramme og mekaniske linjene i treplankene, og den organiske formen og linjene til planten bak, får bildet til å virke spennede. Lyset er naturlig og indirekte. Det var overskyet den dagen bildet ble tatt, så skyene laget et filter som dempet lyset. 
Lukker: 1/80 Blender: f/4,0 ISO: 400

Ideen til dette bildet var å ta bilde av de små dråpene som lå oppå et blad. I forgrunnen ser vi bladet med dråpene på. I bakgrunnen er resten av busken. Jeg liker hvordan de forskjellige grønnfargene mikses inn i hverandre når du ser på dråpene. Vannet lager en glidene overgang. Fokuset som er på forgrunnen gjør at det stikker ekstra godt ut, og dette blir stedet blikke vårt legger seg. Lyset faller mest i bakgrunnen og det er naturlig. 
Lukker: 1/80 Blender: f/5,6 ISO: 400


Kategori // Natur

Dette bildet er tatt når jeg var på fottur i Sveits. Jeg møtte på denne karen, og måtte egentlig skynde meg å ta bilde. Heldigvis hadde jeg en gulrot som jeg lokken han med. Det er derfor jeg klarte å komme så nærme. Jeg liker hvrdan hodet kom i forgrunnen og resten av kroppen og landskapet bak ikke ble med i fokuset. Dette gjorde at hodet ser utrolig stort ut. Den effekten likte jeg. Lyset er naturlig sollys. Det kommer fra høyre i bildet og gir en slagskygge i fjeset til geiten. 
Lukker: 1/2500 Blender: f/3,9 ISO: 200 

Dette bildet er også tatt i Sveits omtrent 2500 meter over havet midt i en steinrøys. Med dette bildet ville jeg vise hvor vakker naturen er, og hvor utrolig det er at fine planter kan vokse der ingen skulle tru at noko kunne vokse. Blåfargen i dette bildet er helt utrolig, og det er ikke redigert. Den skrå linjen som oppstår gjennom blomstene gjør at bildet får liv og rytme. Lyset kommer ovenfra og det er naturlig sollys. Skyggen kan vi se at faller under blomstene, noe som gjør at bakken virken enda lenger unna. Lukker: 1/250 Blender: f/10.0 ISO: 200

Kategori // Landskap

 Her ville jeg ta bilde av det flate landskapet rund byen Jefferson i Wincsonsin, Usa. Jeg ville vise at jeg satt i en bil når bildet ble tatt, derfor er lukkertiden litt lavere enn hvis jeg ville ha fryst bildet. I dette bildet liker jeg kontrasten mellom den brune jorden og den blå himmelen. Nyansene i fargene, både brunt og blått, er vakre. Lyset er naturlig og kommer fra solen som man kan skimte helt til venstre i bildet. Det var ganske sent på dagen, så lyset gir en myk og var stemning. 
Lukker: 1/400 Blender: f/9,0 ISO: 200

Her ville jeg fange et spesiellt øyeblikk når solen er på vei ned. Jeg ville også vise solen som skinner gjennom skyene og gir en varmhet til bildet. Bildet er også tatt fra Jefferson. Jeg liker fargespillet i skyene, der det går fra veldig mørkt til helt hvitt. Strømstolpen til høyre i bildet er med å avbryter bildet, og skaper en fin kontrast til de lette og lekne skyene. Det er motlys med solen midt i mot. 
Lukker: 1/320 Blender: f/8,0 ISO: 200

Kategori // Reise

 Her er et bilde fra USA. Jeg ville vise hvor kjekt det var å være på basketkamp med Chicago Bulls. Det var virkelig tipp topp tommel opp! I dette bildet har jeg redigert al utenom armen og hånden min svart/hvitt. Det var for å skape et fokus på den. Hva er det som er tommel opp? Jo, stemningen, stadionen og hvor sinnsykt Amerika er. Lyset i dette bildet er kunstig og kommer fra store lamper i taket. Skjermen i midten lyser mye opp, og påvirker hele den nedre seksjonen av stadionen. Jeg skulle egentlig hatt med det uredigerte bildet med jeg fant det ikke igjen på maccen min.
Lukker: 1/50 Blender: f/3,6 ISO: 1600

Dette er et bilde av John Hancock Center i Chicago. Med sine 100 etasjer ville jeg vise med dette bildet hvor sinnsykt høyt det er. Jeg ville også dokumentere turen og vise en kjent arkitektonisk perle i Chicago's skyline. Jeg plasserte bygget i midten for å få det i fokus. Kontrasten mellom den myke og hvite himmelen og bygget viser hvor maskulint dette bygget egentlig er. Lyset er naturlig og dust, siden det var overskyet og delvis tåke den dagen. Man ser nesten ikke toppen av bygningen på grunn av skyene som dekker til. 
Lukker: 1/1000 Blender: f/3,6 ISO: 200

Kategori // Lys

Her ligger egget oppå en lampe i en trappeoppgang. Ideen var å bruke kunstig lys til å ta bilde av lys og skygge på et eggeskall. Kontrasten mellom det hvite og uskyldige egget og den harde betongen skaper en fin effekt. Trappeoppgangen er mørk, og den eneste lyskilden på egget er en lampe. Dette blir altså et kunstig lys. Stemningen er avslappet og myk. Egenskyggen til egget er veldig mørk, så den blander seg inn med bakgrunnen. Jeg liker godt forskjellene i skyggene på egget. 
Lukker: 1/1000 Blender: f/4,7 ISO: 500

Her ville jeg ta bilde av eggene i et miljø de egentlig ikkje hørte hjemme i. Jeg valgte den ene undergangen under toget på Ruten. Her er det mose, avflasset maling og grafitti som preger veggene. Jeg liker kontrasten mellom eggene og underlaget. Det får frem hvor shabby det virkelig er.  Jeg liker også hvordan det ene egget er i fokus, og det andre ikke. Lyset er mykt, naturlig og direkte. Det kommer skrått bakfra, men siden det er så lyse omgivelser gir det ingen slagskygge. 
Lukker: 1/100 Blender: f/4,4 ISO: 800






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar